Alicante Golf 17.-22.4.2017

Viides perinteinen kevään golfreissu ja nyt toista kertaa Espanjassa. Jartsa oli järjestänyt ansiokkaasti kaikki edelliset keikat, joten nyt annettiin sille välivuosi järkkäämisestä ja Sami otti reissun järjestelyvastuun. Alkuun reissun suunnaksi oli tulossa Bulgaria ja Cape Kaliakra, mutta lennot sinne olivat hyvin hankalat. Olisi pitänyt mennä Istanbulin kautta, osa lennoista olisi ollut yöllä ja aikaa olisi mennyt rutosti. Suunnitelmat muuttuivat ja ankaran tutkiskelun jälkeen kohteeksi tuli Alicante. Norwegian lentäisi sinne suoraan hyvillä aikatauluilla ja paikan päällä oli suomalainen matkanjärjestäjä Projenni Travels, jonka kautta sai järkättyä majoituksen, kyydit ja tiiajat. Matkaan saatiin mukaan kahdeksan sikagolfaajaa, joka on aika ideaalin kokoinen ryhmä tällaiseen matkaan eli kaksi täyttä ryhmää. Skelen selkäongelmat tosin estivät Skelen pelaamisen, joten pelaajia oli lopulta matkassa seitsemän. Skele kuitenkin lähti urheasti mukaan matkaan, mistä hatun nosto.

Odotettu pääsiäsmaanantai saapui vihdoin ja reipas herätys oli jo neljän maissa aamulla. Viideksi taksilla lentokentälle, mihin matkaryhmä Karri, Jartsa, Pikkis, Skele, Sutku, Mika, Keiko ja Sami kokoontui. Nykyään Oak Barrel on jo niihin aikoihin auki, joten tankkaus aloitettiin heti. Norwegianin siivillä siirryttiin viihtyisästi Alicanteen ja tarjoilukin pelasi mainiosti ja hyväntuulisesti. Kentälle päästyämme kamat saatiin ihan jouhevasti ja kyytikin oli siellä odottelemassa. Ja riittävän isolla autolla, viime vuonna Roomassa jouduttiin odottelemaan uutta autoa kun ei mahduttu kyytiin. Projennin eka koitos oli mennyt siis hyvin. Pääsimme sujuvasti Hotel Alicante Golfiin ja odotuksien vastaisesti saimme myös huoneemme saman tien, hyvin positiivinen yllätys. Ennen rundia sitten nopea kamojen vienti huoneeseen, haukkaus naapurin kahvilassa ja puoli yhden maissa jo ekalle rundille hotellin kentälle. Kaikki oli sujunut pelottavan jouhevasti. Kun pelikin käynnistyi hienosti ja tein neljään ekaan väylään kolme paria, niin sitä alkoi jo uskomaan ihmeisiin. Pikkiksellä oli päinvastainen startti, sillä se putosi viikon lyöntipelikisasta ekalla väylällä. Loppua kohti kuitenkin totuus iski omallekin naamalle, kun 8 väylää mentiin 90 lyönnin kierrostahtiin ja lopputulos oli 110 lyöntiä. Voi myös todeta, että olut ei ole erityisen hyvä energiajuoma. Rundin lopulla sippasi ja tulostaso valui siis totutulle tasolle. Kenttä oli varsin mielenkiintoinen kaupunkikenttä, joka kulki talojen väleissä ja tuntui paikoin vähän ahtaalta. Keli oli mitä mahtavin, joten ukot kyllä nauttivat täysin siemauksia rundista. Aikaa meni ruuhkaisella kentällä viisi ja puoli tuntia, joten sippaaminen ei sikälikään ollut mikään ihme. Rundin jälkeen nautiskeltiin vielä ilta-auringosta hotellin terassilla fiiliksen ollessa aika hieno. Pimeän ja pitkän talven odottanut näitä hetkiä. Illalla ryhmä vähän hajaantui, kun mobiilidatat ynnä muut ei ollut vielä ihan ajan tasalla ja pitkä päivä vei veronsa tekemisestä. Skele ja Sami päätyivät lopulta San Juanin keskustan bilisbaariin ja toista porukkaa Sutku viihdytti dj-taidoillaan hotellin viereisellä ostarilla.

Tiistaina aamupalalla oli jo snadisti nuutunutta porukkaa, mutta ilmeet muuttuivat kun lähdettiin kyydillä kohti Bonalbaa. Ennen myöhäistä lähtöä oltiin ehditty käydä läheisessä supermarketissa ja bägeihin ostetut kaljat varmaan hymyilyttivät. Bonalbassa oli puitteet kunnossa ja taas varauksien osalta kaikki oli hienosti kondiksessa. Autoilla aurinkoiselle rundille oikein perinteisen oloiselle kumpuilevalle kentälle. Baanat olivat hienossa kunnossa, mutta eteneminen taas vähän ruuhkaista eikä pelirytmiä ollut helppo löytää. Kaikilla muilla Bonalban päivä menikin tuloksellisesti enempi vähempi perseelleen, mutta Karri ja Jartsa löysivät siellä huippuiskun ja jo tässä vaiheessa kokonaiskisan kärkikaksikko oli selvillä. Kaksi päivää tahkottu, eikä yhtään griiniosumaa par 3:lla, näin ollen lähimmäs lippua kisat jäivät ratkomatta. Vesasen sanoin oltiin superpaskoja. Rundin jälkeen odoteltiin kyytiä puolisen tuntia sovitusta ajasta ja se olikin koko viikon kyytien ainoa pieni aikataulufiba. Kierroskaljat otettiin sitten taas oman hotellin terdellä. Illan ohjelmassa oli eka etukäteen buukattu safka. Siirryimme ysiksi takseilla Alicanten keskustaan, jossa pöytävaraus oli tehty La Vaca Estilo Argentinoon. Tavoitteena oli kunnon pihvipaikka ja sitä saatiin. Pöytä oli meitä odottamassa oikein viihtyisän oloisessa ravintolassa vanhan kaupungin reunalla. Palvelu oli muutenkin superia, alkuun porukalle cavaa ja muutamia erilaisia tapaksia suosituksen mukaan. Suurin osa porukkaa tilasi mixed grill setin, joka ei poikia sävähdyttänyt. Pikkiksen kanssa päädyttiin tarjoilijan suosituksesta argentiinalaiseen entrecoteehen ja se oli loistavaa. Suositukset nappiin, myös viinit toimivat! Safkasetti venyi pitkäksi ja oltiin lopulta viimeiset asiakkaat irkkukahveineen. Päädyttiin sillä kertaa ottamaan kyliltä suoraan taksit takaisin hotellille, missä illan istunta jatkui omilla partseilla. Huoneet oli ripoteltu valitettavan ympäriinsä hotellia, joten tietty yhteisöllisyys jäi puuttumaan majoituksesta.

Keskiviikkona oli aikaisempi lähtö, kun kyyti oli jo ennen ysiä hakemassa meitä Font del Llopiin. Keli oli muuttunut dramaattisesti edellisten päivien nautinnollisuudesta. Nyt oli pilvistä ja tuuli hurjasti, reilu 10 metriä sekunnissa. Päivän mittaan keli onneksi kirkastui ja kentällä tarkeni ok, mutta väistämättä tuuli vaikutti lyönteihin. Kenttä oli hyvin mielenkiintoinen, etenkin etuysin osalta. Se kulki rotkomaisessa maastossa, jossa välialueet oli merkitty sivuvedeksi. Pitkät siirtymät eikä muita ihmisiä näkösällä. Takaysi tuli sitten resortin alueelle ja se oli vähän tavanomaisempi. Kenttä yleisesti oli tosi kova, väylälyönnit kuin betonilta. Paukuteltiinpa sitten myötätuuleen ja betoniseen alamäkeen kolmesatasia avauksia. Kentästä jäi ihan nasta kuva, mutta tuuli vei vähän fiilistä pelipäivästä. Haukattiin sitten pienehköllä klubilla lounas ja se sai paikan vähän tukkoon. Lounaan jälkeen kyyti tuli taas nakutetusti paikalle. Illan ruokapaikaksi oli tavoitteena tapasmesta ja sellaiseksi valikoitui La Taberna Iberica. Taksi ei päässyt lähellekään, sillä mesta oli aivan vanhan kaupungin ytimessä. Sinne löydettiin Google Mapsin offline-kartan avulla hyvin. Mesta oli tosi pieni paikallinen, johon ei olisi vahingossa eksynyt. Mutta huikea kokemus ja varaus oli taas mennyt putkeen perille. Meidän ryhmä vei puolet tilasta. Alkuruoaksi saatiin neljää-viittä erilaista upeaa tapasta ja pääruoaksi ainakin itselle osunut kanapaella oli huikea makunautinto. Jälkkärien jälkeen meille tuotiin vielä talon puolesta paikallinen likööripullo pöytään, joka lipaistiin porukalla pois. Safkasta saatiin hilpeä fiilis ja täysi maha. Intoa kuitenkin riitti vielä baareihin, koska huomenna olisi välipäivä peleistä. Pörrättiin hetki vanhan kaupungin baareissa, josta kotiuduttiin tyylikkäästi kahdessa ryhmässä taksilla hotellilla alkuyön tunteina.

Torstaina aamusta ei ollut kiirettä, koska peleistä oli välipäivä. Päivä oli edelleen erittäin tuulinen. Kerättiin porukat kokoon yhdentoista maissa ja lähdettiin kaupunkikierrokselle. Ensin köpöteltiin (kirjaimellisesti) San Juanin biitsille, joka on Alicanten ykköranta. Viima vei isoimmat biitsifiilikset, mutta varsin näyttävä ranta kyseessä ja kesällä varmasti viihtyisä paikka. Rannan cerveceriassa neuvoa-antavat, joiden jälkeen siirryttiin spåralla keskustaan. Siisti, mutta hidas spåra. Jalkauduttiin castellon eli linnan pysäkillä ja tarkoituksena oli marssia kävelytietä kaupungin ykkösnähtävyydelle eli Santa Barbaran linnalle. Ylöspäin kavutessa tultiin lopulta pienille luontopoluille, joista ei sitten päässyt enää ylemmäs. Ryhmän invalidit olivat kovin kiitollisia ohjelmavalinnasta. Maisemat olivat kyllä hienot, mutta linna jäi lopulta saavuttamatta. Laskeuduttiin polkuja pitkin vuoren toiselle puolelle ja puolentoista tunnin vuorikiipeilyn jälkeen saavuttiin kaupungin rannan puoleiselle osalle. Kohdalla oli sattumalta pihviravintola La Estancia, joka oli ollut lähellä päätyä jo alkuiltojen raflaksi. Mentiin sinne pitkälle lounaalle. Jengille eriasteisiin nälkätilanteisiin löytyi hyvällä palvelulla mainioita vaihtoehtoja ja porukka vaikutti hyvin tyytyväiseltä safkan jälkeen. Matka jatkui kohti rantaa ja huvivenesatamaa, jossa oli Pirates of the Caribbean laivan kopio. Sitä hetken pällisteltyämme siirryttiin vanhan kaupungin kaduille, missä joukolla hetki terassinautiskelua. Sitten jaettiin jengi veristä Maria himoitseviin ja kotiin tuliaisia vieviin. Parin tunnin erkaantumisen jälkeen kokoontuminen oli taas terassilla, kun ilta alkoi jo selvästi viiletä. Aurinko ei enää lämmittänyt ja tuuli oli edelleen voimakas. Illan safkapaikaksi valikoitui Sale & Pepe eli suolan ja pippurin mukaan nimetty pizzeria. Pöytä saatiin puolen tunnin jonotuksen jälkeen, mutta pizzat olivat kyllä odotuksen arvoiset. Safkan jälkeen puheenjohtaja pitikin jo taluttaa hotellille ja sen kanssa golfkisan kärkitaistossa mukana ollut Jartsa uhrautui viemään pj:n köllimään. Me muut käytiin vielä sporttibaarissa tovi katsomassa futista.

Perjantaina oli reipasta jengiä aamupalalla, täysin vastoin alkuperäistä suunnitelmaa. Tosin nouto rundille oli vasta klo 11, joten brekkarille mentiin paljon normaalia myöhemmin. Kyyti tuli taas täsmällisesti ja olimme hyvissä ajoin Alenda Golfissa. Erittäin hienot puitteet, näyttävä klubi ja kelikin oli kirkas. Tuulta oli vielä jonkin verran, vaikka se pahimmista päivistä oli vähän laantunut. Yllättäen meidän lähtö olikin tuntia meille ilmoitettua myöhemmin. Ilmoitettu oli tasan 12, mutta lopulta meille ilmoitettiin ajaksi 12.56. Osalle jäi hyvää aikaa treenata, osa tutustui klubin baarin tarjontaan. Kentällä oli selvästi täyttä, koska saatiin vikat autonrähjät käyttöön ja halli ammotti niiden noudon jälkeen tyhjyyttään. Ja kenttä tosiaan oli täynnä. Etuysiä mentiin tosi hissuksiin ja odotusajat olivat pitkiä. Pahimmillaan saattoi olla kolmekin ryhmää tiiboksissa odottelemassa. Kenttä oli kyllä miellyttävä, mutta tuo odottelu väistämättä taas vaikutti pelaamiseen, kun minkäänlaista rytmiä tekemiseen ei saatu. Ja kun meidän porukalla on tapana käyttää odotusaika venyttelyn ja treenaamisen sijaan bissen lipittelyyn, niin näkyyhän sekin tuloksissa. Takaysi lähti rullaamaan vähän paremmin ja ajoittain pelistä pääsi kunnolla nauttimaan. Päivän tulostaso jäi kuitenkin vaatimattomaksi, kun Jartsa ainoana pääsi edes lähelle omaa tulostasoaan. Kokonaiskisakin ratkesi käytännössä tässä kohti, kun ainoa haastaja Karri konttasi voittaen toki päivän molemmat erikoiskilpailut. Pelit venyivät lähelle kuutta, joten rundin jälkeen hypättiin suoraan paikalla odottaneeseen kyytiin ja ajeltiin hotellille. Pakolliset terassikaljat, suihkut ja yllättävän ripeästi saatiin myös koko ryhmä liikkeelle viimeiseen yhteiseen iltaruokailuun. Alicante oli nyt nähty, joten menimme hotellin viereiselle ostarille jossa oli muutama vaihtoehto. Päädyimme mestaan, jossa Sutku oli ollut alkuviikosta dj:nä, mutta pääsimme siitä huolimatta sisään. Mestassa oli joku ihmeellinen romanttinen sydänteema sisustuksessa, mutta emme antaneet sen häiritä. Safka oli oikein hyvää, alkuun taas tapaksia ja pääruoaksi jonkinlainen paellatyyppinen riisihässäkkä. Pitkän ruokailun jälkeen porukka palaili hotellille, missä vielä snadia illanviettoa parvekkeilla. Hillitysti.

Vikan aamun eli lauantain herätys oli liian aikainen. Heti herättyä brekkarille ja kamojen pakkaus. Oltiin kysytty, jos huoneille saisi jatkoaikaa, mutta hotelli oli täysi. Huoneet piti siis luovuttaa ennen golfrundia ja kamat viedä respaan säilöön. Puoli ysin jälkeen oli sitten kamat koossa ja ryhmä kellarissa pakkailemassa bägiä autoon eli kierros oli buukattu hotellin kentälle Alicante Golfiin. Harhailtiin vielä rundille lähdössä, kun ilman mitään caddien infoa meidän lähtö olikin laitettu kymppiväylälle. Onneksi siirtymät menivät autolla jouhevasti ja kenttä oli periaatteessa tuttu. Maanantain aamutankkauksesta johtuen se oli kyllä osalle kuin täysin uusi baana. Kierros sujui nyt hyvin jouhevasti, kun ruuhkaa ei ollut eikä etuysin jälkeen takaakaan tullut painetta. Keli oli nyt mitä erinomaisin, vaikka edelleen vähän tuuli. Kenttä kuitenkin kulkee talojen väleissä, joten tuuli ei pääse niin voimakkaasti vaikuttamaan kentällä. Kautta linjan tulostaso vähän parani edellispäivästä ja nyt saatiin laadukkaita griiniosumiakin. Päivän ykkönen oli edelleen Jartsa, joka ei notkahtanut koko viikon aikana oli siten täysin suvereeni voittaja sekä scratchissa että pääkilpailussa pistebogeyssa. Onnittelut Jartsalle! Rundin jälkeen porukka oli vähän nuutuneen oloista, lämmin kierros oli vienyt mehut ainakin allekirjoittaneesta. Rundin jälkeen ohjelmassa oli suihku ja terassi juomineen ja ruokineen, koska aikaa ennen lentokenttäkuljetusta oli sopivasti puolisentoista tuntia. Syy omaan sippaamiseen lopussa taisi selvitä, kun vatsa meni täysin sekaisin terassilla istuessa. Paketoitiin reissu aurinkoisella terdellä ja neljän maissa lähdettiin taas täsmällisesti saapuneella kyydillä puolen tunnin matkalle kohti Alicanten lentokenttää. Kentällä oli oikein hyvät palvelut, paljon kauppoja ja hyvä sporttibaari. Ruuhkaa ei ollut nimeksikään. Kone oli sitten tunnin myöhässä, kun sen laskeutuessa Alicanteen oli pelikaani lentänyt turbiiniin ja siivosivat jälkiä ennen paluulennolle lähtöä. Kotimatka meni osalla alussa riemukkaasti, takarivi sai pidäteltyä lentoemoa varmaan vartin verran ja tilasivat koneen kaikki tomaattimehut ja vodkat. Reilukerhosta kuulemma olivat. Mutta loppumatka meni sitten kaikilta kai vähän nukkuen. Norwegianin palvelu kuitenkin toimi mukavasti ja sai tältä matkaryhmältä selvästi paremmat pisteet kuin Finski ja TAP meitä aikaisemmin ”palvelleina”. Paluumatka kruunautui vielä vajaan tunnin laukkujen odotteluun, jonka jälkeen kotiin tulo tuntui kyllä juhlavalta.

Sellainen viikko. Nastaa oli, peli olisi toki voinut kulkea paremmin ja keleissä jäi tuulen takia toivomisen varaa. Majoituksessa ehkä sitä yhteisöllisyyttä kaipaisi, koska tuo hotellihuoneiden ripottelu ympäri isoa hotellia aiheutti vähän hajaannusta. Useissa keskusteluissa todettiinkin Fuengirolan huvilamajoituksen olleen siltä osin ylivoimaisesti mieleen jäävin ja paras. Projennin kautta tilatut palvelut toimivat kuin junan vessa ja kaikki oli juuri niin kuin pitikin. Kuljetukset tulivat ajallaan ja riittävän isolla autolla. Tiiajat Alendaa lukuunottamatta olivat kuten etukäteen sovittu ja kaikissa oli autot valmiina ja maksettuina. Toki vieraskentille erikseen hoidettava pelaajakohtainen maksu vaivasi joitain meikäläisiä, mutta veroluonteista maksua ei kai pysty ennakolta hoitamaankaan. Valitut safkamestat osuivat mielestäni nappiin ja porukalla oli enimmäkseen hyvä boogie päällä. Kaupunki oli vierailemisen arvoinen, siisti ja osin historiallinen city. Safkat olivat erinomaisia ja viini espanjalaiseen tapaan parasta luokkaa. Kentät olivat mielestäni oikein mainioita, sopivasti omanlaisiansa kaikki. Matkajärjestäjä kiittää ja kuittaa, ensi vuonna sitten matkanjohtajana häärää Late eli kapula siirretään eteenpäin.